تفاوت بازاریابی سنتی و اینترنتی چیست

تفاوت بازاریابی سنتی و اینترنتی چیست و کدام به درد کسب و کار شما می خورد


بسیاری از صاحبان کسب و کارهای خانگی بیشتر تمرکز خود را بر خدمات و محصولات خود می‌گذارند. هدف یک کسب و کار، شناخت موفقیت در محصول و خدمات نیست؛ بلکه توانایی دست یافتن به بازار و جذب بازار برای خرید محصولات و خدمات است. بازاریابی عنصر حیاتی برای موفق شدن در کسب و کار خانگی است. قبل از ظهور اینترنت، بازاریابی خصوصا برای توده‌ی مردم بسیار دشوار و پرهزینه بود. ظهور اینترنت تغییراتی ایجاد کرد اما این بدان معنی نیست که روش‌های بازاریابی سنتی در کنار بازاریابی اینترنتی جایگاه خود را از دست داده باشند.

 

بازاریابی چیست؟

هر اقدامی که شما جهت ارتقای کسب و کار خود انجام دهید تا مشتریان را جذب و ترغیب به خرید کنید، بازاریابی نامیده می‌شود. بازاریابی؛ آگهی‌ها، تبلیغات، فروش، شبکه‌های اجتماعی، تجارت و توزیع را شامل می‌شود. خوشبختانه، با رشد اینترنت، شما دو نوع بازاریابی دارید که می‌توانید زمان و بودجه بازاریابی خود را صرف آن کنید. این دو دسته، بازاریابی سنتی و بازاریابی اینترنتی هستند.

همواره این بحث وجود دارد که کدام یک از این دو نوع بازاریابی سنتی و اینترنتی، بهترین روش از نظر سودآوری و ارزش‌آفرینی هستند؟ واقعیت این است که هر دو روش می‌توانند مفید باشند و هیچ دلیلی برای ترجیح یکی بر دیگری وجود ندارد. با این حال، درک صحیح بازار هدف، شناخت بهترین راه دستیابی آن‌ها و درک مزایا و معایب انواع بازاریابی، رمز تخصیص درست زمان و بودجه بازاریابی شما است.

 

بازاریابی سنتی

اساسا، بازاریابی سنتی به استراتژی‌های تبلیغاتی قبل از ظهور اینترنت گفته می‌شود که شامل بسیاری از تاکتیک‌های بازاریابی همچون فروش مستقیم، تلویزیون، رادیو، نامه، تبلیغات چاپی (همانند مجلات، کتابچه‌های تبلیغاتی، بیلبوردها و غیره)  که البته نمیشه آنها رو نادیده گرفت مخصوصاً اینکه ما دارای بازار متمرکزی در کلان شهرها و همچنین اصناف بنکداری داریم و ابزارهای تبلیغاتی چاپی مثل کاتالوگ‌ها و بروشورها می‌شد.

 

مزایای بازاریابی سنتی:

حتی در عصر دیجیتال هم برای به‌کارگیری استراتژی‌های بازاریابی سنتی دلایل خوبی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • روش‌های سنتی ممکن است تنها راه رسیدن به گروه خاصی از مصرف‌کنندگان شما باشد. به‌عنوان مثال، اگر شما علاقه‌مند به هدف قرار دادن مدیران اجرایی بازنشسته هستید، بیشتر کار جمعیت‌شناسی این گروه از طریق اینترنت یا کانال‌های رسانه‌های اجتماعی به دست نمی‌آید و بازاریابی سنتی منطقی‌تر به نظر می‌رسد.
  • فروش فردبه‌فرد توسط بسیاری از افراد، یک استراتژی بازاریابی سنتی تلقی می‌شود. قطعا در یک برهه زمانی و مکانی خاص، این نوع از فروش مستقیم، مؤثرترین راه برای فروش محصول یا خدمات است. به‌عنوان مثال، از طریق فروش فردبه‌فرد، شما می‌توانید کالاها و خدمات را به نمایش بگذارید. علاوه بر این، بسیاری از مشتریان و مراجعین ترجیح می‌دهند با افرادی که حضوراً با آن‌ها در تماس هستند، داد و ستد کنند.
  • ملموس بودن: بازاریابی سنتی به صورت سخت‌افزاری و فیزیکی انجام می‌شود. در این روش شما می‌توانید محتوای چاپی قابل لمسی به مشتریان خود ارائه دهید تا در اوقات فراغت آن‌ها را مطالعه کنند. فرآیند فراهم کردن اطلاعات به مشتریان از طریق دادن کارت ویزیت در رویدادهای شخصی نظیر جلسات سخنرانی یا نمایشگاه‌های تجاری بسیار ساده‌تر است.

 

معایب بازاریابی سنتی

اگرچه بازاریابی سنتی می‌تواند مؤثر باشد، عاری از اشکال و محدودیت هم نیست.

  • گران و بسیار پرهزینه است: خرید آگهی تبلیغاتی در تلویزیون، رادیو و یا نشریات برای بسیاری از صاحبان کسب و کارهای خانگی بسیار پرهزینه است. چاپ بروشور، کارت ویزیت و نامه هزینه‌بر است و اگر بخواهید از طریق ارسال مستقیم بفرستید هزینه‌ها افزایش می‌یابد. تلویزیون و تبلیغات چاپی نیز بسیار گران‌قیمت هستند.
  • بررسی نتایج از این طریق دشوار است. بازاریابی سنتی همانند این است که شما اشیایی را به سمت دیوار پرتاب کنید و امید داشته باشید که آن‌ها به دیوار بچسبند. به همین دلیل استخراج نتایج کمی (عددی) واقعی از این طریق دشوار است.
  • معمولاً به کمک بیرونی نیاز است. محتوای چاپی، خرید رسانه و ساخت تبلیغات رادیویی همه نیاز به استخدام نیروی کمکی، مانند طراحان گرافیک یا نویسندگان متون دارد که موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود.
  • این روش اجباری و دارای پیام یک‌طرفه است. بازاریابی سنتی معمولاً برای مشتری اجباری بوده و اغلب برای آن‌ها آزاردهنده است. خیلی از مردم علاقه‌ای ندارند صندوق نامه‌شان از اسپم پر شود. ضبط دیجیتال موجب شده بینندگان تلویزیون به‌راحتی بتوانند از تبلیغات اجتناب کنند.

 

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی به فرایند تبلیغ یک محصول یا سرویس به‌صورت آنلاین گفته می‌شود. بازاریابی اینترنتی محدود به کسب و کارهای آنلاین نیست. حتی کسانی که کسب و کارشان فروش آجر و مصالح ساختمانی است می‌توانند و از اینترنت برای اهداف بازاریابی خود استفاده کنند.

بازاریابی اینترنتی از استراتژی‌هایی مانند ایجاد وب‌سایت، بهینه‌سازی موتور جستجو (جستجوگرها)، تبلیغات بنر، رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک و بازاریابی ایمیلی بهره می‌برد.

 

مزایای بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی باعث شده است که دست یافتن به بازار گسترده‌تر، آسان و مقرون‌به‌صرفه‌تر شود. دیگر مزایای آن عبارت‌اند از:

  • نتایج آن بیشتر قابل اندازه‌گیری هستند. شما می‌توانید بررسی کنید که کدام یک از روش‌ها به فروش منجر شده و کدام روش مفید نبوده. بنابراین می‌توانید تمرکز خود را بر روش‌های مؤثر بگذارید.
  • تصمیمات گرفته شده در این روش با استفاده از داده‌های واقعی و نتایج کمی (عددی) است.
  • با این روش شما قادر خواهید بود با جمع‌آوری اطلاعات جمعیت‌شناسی به‌درستی به بازار هدف خود دست پیدا کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا با مخاطب قرار دادن زیرگروه‌های جمعیتی از طریق پیام‌های بازاریابی مؤثرتر، پاسخ‌های بیشتری دریافت کنید.
  • شبکه‌های اجتماعی به بازاریابی دهان‌به‌دهان منجر می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شوند تا شما با گروه‌ها و حتی شخص مشتریان به‌طور مستقیم ارتباط برقرار کنید. این روش رایگان به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید با بازار هدف خود صحبت کرده و از آنچه مؤثرتر است و بازار هدف شما بیشتر می‌پسندد، بازخورد سریع دریافت کنید.
  • روش ارزان‌تری است. برخی از روش‌های بازاریابی اینترنتی رایگان هستند.
  • داده‌ها و نتایج به‌سرعت در دسترس هستند. این امر سبب می‌شود بازخوردهای روش‌های کارآمد و ناکارآمد به‌سرعت در دسترس شما قرار گیرند. بنابراین شما می‌توانید روش‌های بازاریابی خود را تنظیم کنید.
  • برای همه کسب و کارها با هر اندازه‌ای دست یافتنی است.
  • احتیاجی به استخدام نیروی کمکی نیست. بیشتر استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند به‌آسانی توسط صاحب کسب و کار خانگی شخصاً اجرایی شود.
  • شما می‌توانید با مشتریان خود به‌وسیله شبکه‌های اجتماعی و اجتماع آن‌ها ارتباط مستقیم برقرار کنید.
  • شما می‌توانید پیام‌های بازاریابی را در حین اجرا تغییر دهید.

 

معایب بازاریابی اینترنتی

با این‌که اینترنت موجب تسهیل فرایند بازاریابی شده است، بدون چالش هم نیست. این موارد عبارت‌اند از:

  • کسب و کار شما وابسته به مشتریانی خواهد بود که تعامل زیادی در فضای اینترنت دارند. اگر کسب و کار شما آنلاین نباشد، این روش بازاریابی چندان مؤثر نخواهد بود. به‌عبارت‌دیگر، با افزایش مداوم کاربری اینترنت، در نتیجه بین همه مشتری‌ها رواج پیدا می‌کند.
  • این روش به زمان زیادی نیاز دارد. محتوا به صورت مستمر باید تولید، ویرایش، تأیید و منتشر شود. به نظرات پاسخ داده شود و از سایت‌ها و صفحات مراقبت شود. به همین سبب وجود شبکه‌های اجتماعی نیز زمان زیادی را صرف خود می‌کنند.
  • هویت برند شما در شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌ها و فروم‌ها می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد. بازاریابی آنلاین موفق، نیاز به هماهنگی در تمام سطوح دارد.

کدام یک از روش‌های بازاریابی برای راه‌اندازی کسب و کار بهتر است؟

 

بیشتر کسب و کارها، یکی از روش‌های بازاریابی را به دیگری ترجیح می‌دهند و عقیده دارند که یکی از همه بهتر است. مؤثر بودن یکی از روش‌ها در حصول نتیجه به این معنی نیست که ادغام آن با دیگر نظرات نمی‌تواند مؤثر باشد. به‌عنوان مثال، یک آگهی که در تلویزیون می‌تواند بسیار به چشم بیاید در یوتیوب هم ممکن است به همان میزان دیده شود.

مسئله این نیست که کدام نوع بازاریابی واقعا بهترین روش است؛ بلکه سؤال این است که کدام روش بهترین راه دستیابی به بازار هدف و جذب مشتریان برای خرید از شماست. احتمال مؤثر واقع شدن هر دو روش بازاریابی اینترنتی و سنتی وجود دارد.

به دلیل مقرون‌به‌صرفه و مؤثرتر بودن بازاریابی اینترنتی، متخصصان توصیه می‌کنند در ترکیب روش‌های بازاریابی خود از قانون ۸۰/۲۰ استفاده کنید. ۸۰ درصد زمان و بودجه خود را صرف بازاریابی اینترنتی و ۲۰ درصد آن را به بازاریابی سنتی اختصاص دهید.

 

۱۳۹۶/۸/۱۵ بازگشت